Otázka: Narazila jsem na část evangelia, která mi není jasná. Prosím o vyložení. Ahoj, jednou už jsem tento dotaz psala, ale myslím, že jsem zapomněla opsat to číslo, tak kdybyste to tu měli podruhé, tak se omlouvám :). Při pročítání evangelia podle sv. Jana jsem narazila na jednu část, která mi není úplně jasná. Jedná se o J 7,8-10. Připadá mi, že Ježíš svým bratřím lhal. Nemyslím, že by to tak bylo, jen to spíš nechápu. Proč jim řekl, že na slavnost stánků nepůjde, ale potom tam šel tajně? Nemohl jim radši říct něco jako: ,,Jděte beze mě, chci tam jít sám (přijdu tam později).\" Děkuji za odpověď 14.4.2016 16:13
Makro, 18 let
Odpověď:
Milá Makro,
toto místo bývá vykládáno na základě slov: můj čas, moje hodina. Ježíš věděl, že na Velikonoce, které přijdou, bude vydán a ukřižován. Ale ještě bylo třeba čekat. A hrozilo, že Ježíše lidé vyhlásí za svého politického vůdce a za osvoboditele od Římanů. Tak si mnozí představovali Mesiáše. Viděli jeho úkol moc jednoduše a pozemsky.
Nadšení nechal Ježíš při svém příchodu do Jeruzaléma propuknout až tehdy, když věděl, že bude již ukřižován. A udělal to tak, že lidé ho vítali, ale nebyl ani tehdy vnímám jako vůdce vojenské vzpoury. Tedy, Ježíš ví, že do Jeruzaléma ještě nevejde slavnostně, že je ještě čas. Proto tak mluví. Je to jakási zámlka, kterou Ježíš používá mnohdy.
Jan Balík
Otázka: Je sebevražda těžký hřích? Je sebevražda těžký hřích? 5.4.2016 17:56
lO, 15 let
Odpověď:
Milá IO,
sebevražda je proviněním proti pátému přikázání, závažně odporuje správné lásce k sobě samému, je také proti lásce k živému Bohu. Jde tedy o velmi závažný čin a ano - dá se říci - těžký hřích. Pokud je ale sebevražda spáchána příkladně v krajní nouzi, z obrovského strachu z nějakého utrpení, mučení nebo zkoušky nebo zaviněním těžké psychické poruchy, odpovědnost za sebevraždu se zmenšuje. Je-li ale naopak spáchána s úmyslem dát příklad (inspirovat třeba i ostatní - především mladé lidi k něčemu podobnému), je nejen sama o sobě těžkým hříchem, ale také těžkým pohoršením.
Obecně se církev za osoby, které se si sáhly na život, přimlouvá v modlitbě. Sebevražda, byť je věcí závažnou, ale neznamená "přímý lístek k věčnému zatracení". Bůh může dát každému člověku příležitost pro spasitelnou lítost cestami, které zná jen On sám. Nezbývá tedy, než doufat v Boží milosrdenství a modlit se za spásu všech duší :)
redakce IN!
Otázka: Musím chodit ke zpovědi? Dobrý den. Musím chodit ke zpovědi? Nestačí ze srdce vyznat svoje hříchy Bohu, ale bez \"prostředníka\"? Proč mi katolící to máme tak obtížné a protestanti ne? Vždyt přece nikdo nechce říkat svoje chyby někomu, pak se stane, že neřekneme náš velký hřích. Zamlčíme ho. A pak nám to je líto. Ale vždyt nám Bůh odpustil, ale snad odpustil všechny hříchy, ne? Ne jen ty, které jsem řekla....
Moc děkuju za odpověď. 31.3.2016 15:34
Lucy, 15 let
Odpověď:
Ahoj Lucy,
díky za Tvůj dotaz, myslím, že je důležitý. Vezmu to nejdřív zeširoka - svátosti jsou Božím darem pro nás, jsou místem, kde se velice silně a intimně setkáváme s Ježíšem. A proto jsou to i chvíle, ve kterých dostáváme do našeho života duchovní sílu, Boží moc, energii. Svátost smíření a eucharistie by se daly nazvat svátostmi "denního použití", protože narozdíl od křtu nebo biřmování je absolvuješ opakovaně a často (resp. máš tu možnost :)). Proto, pokud se chceš opravdově a plně setkávat s Ježíšem, rozhodně by ses jich neměla zříkat. Říká se, že Ježíš Kristus je na tomto světě nejhlouběji přítomen právě v eucharistii - pokud k ní však chceš přistoupit, musíš se nacházet v milosti posvěcující. Do té jsme uváděni (stejně jako protestanté) svátostí křtu, ale kterou bohužel ztrácíme těžkým hříchem. Znovu ji získáváme dokonalou
lítostí (litujeme, protože jsme zranili Ježíše), která je z vůle Ježíše spojena se svátostí smíření (Komu hříchy odpustíte,
budou odpuštěny. Jan 20,23). Lze mít naději, že i protestant může po křtu získat odpuštění hříchů, pokud má dokonalou
lítost. Ale mít dokonalou lítost není zdaleka tak samozřejmé. Zpověď je nutná pro odpuštění těžkých hříchů, ale je vhodná a významná i tehdy, když máme jen lehké. A lehké máme vždy, ne? Ono vlastně nejde ve zpovědi ani tak o to všechny lehké hříchy vyjmenovat, ale říci ty hlavní a také si uvědomit: teď mi dá Pán svou pomoc, když se s ním setkávám.
Zkus chodit ke zpovědi s tím, že jde o setkání s Ježíšem a uvidíš, že postupně pochopíš. Mnozí svatí doporučovali, abychom chodili ke zpovědi třeba i velice často, když máme obtížné chvíle v životě. Proč? No protože setkání s Ježíšem přináší pomoc,
podporu, milost. A před zpovědníkem se taky zaručeně stydět nemusíš - průpovídky o tom, že stejně všechny hříchy zapomenou, nejsou průpovídkami, ale fakty. Hřích je neuvěřitelně nudný a ač se ti to možná nezdá, hříchy, které ve zpovědnici vyznáváš ty, slýchává kněz od desítek dalších lidí.
Hodně sil! :)
redakce IN!
Otázka: Je hřích připočítávat marži vyšší 30 %? Pekny den,
chtela bych se zeptat, zdali ma katolicka cirkev ve svem uceni nekde specifikovane, ze zisk/marze vyssi jak 30% z prodaneho vyrobku nebo sluzby je hrich. Muj pribuzny obchodoval se syry a pripocitaval si vice jak 30% marzi. Sveril se, ze mu knez pri zpovedi vycinil, ze to je spatne a ze by to tak delat nemel, on ale argumentoval tim, ze pokud je spokojeny zakaznik a prodejce, tak je vse v poradku. Hledala jsem na internetu na ruznych odkazech, zdali je argument toho kneze podepren nekde cirkevnim ucenim, ale nenasla jsem. Na zaklade ceho cirkev definuje, ktereho cirkevniho odkazu, ze 29% marze jeste hrich neni, ale 30% uz ano? Dekuji predem za odpoved. 31.3.2016 10:48
Maja Agáta, 127 let
Odpověď:
Milá Májo Agáto,
zda byla v případě tvého příbuzného marže vyšší než 30 % úměrná nebo ne, by si měl především zvážit on sám. Tak, aby obchodoval poctivě a své zákazníky neokrádal. Takový církevní příkaz máš hned v desateru u sedmého "nepokradeš". Pokud je někdo lidově řečeno "vydřiduch" a snaží se co nejvíce zbohatnout na úkor ostatních, pak hřích velmi pravděpodobně má.
Měj se krásně :)
redakce IN!
Otázka: Jak je to s odpouštěním trestů za hříchy při svátku Božího milosrdenství? dobrý den, bude svátek Božího milosrdenství a to je den, kdy se při sv. zpovědi odpouštějí nejen hříchy, ale i tresty za ně...mám otázku zda se odpouští tresty jen za ty co vyznáme, takže jen za ty od minulé zpovědi...nebo jestli musím vyznat všechny hříchy, co jsem kdy udělala i když už mi byly např. před 4mi lety odpuštěné, aby mi byly odpuštěny i tresty za ně.Mám tedy vyznat všechny co jsem kdy udělala, nebo jen jako vždy od minulé zpovědi, aby mi byly odpuštěny i všechny tresty? děkuji 30.3.2016 17:35
M., 17 let
Odpověď:
Milá M.,
ve zpovědi vyznáš hříchy od poslední svátosti smíření. Odpuštění trestu je další dar Božího milosrdeství, který se vztahuje na všechny tresty za již odpuštěné hříchy, ať byly odpuštěny kdykoliv. Podstatná je upřímná zpověd a lítost.
Jan Balík
Otázka: Byla to svatokrádež? ahoj In, byla svatokrádež, když jsem šla ke sv. přijímání s těžkým hříchem, ale nevěděla jsem, že ten hřích se kterým jdu je těžký? Protože těžký hřích je dobrovolné a vědomé přestoupení a já jsem šla s těžkým hříchem nevědomky...byla to tedy svatokrádež - těžký hřích? nebo to nebyl hřích. děkuji. 30.3.2016 17:26
já, 17 let
Odpověď:
Milá tázající se,
původní odpověď redakce je platná. To, že si myslíš, že je tvůj hřích lehký, nemění nic na tom, že jsi jej provedla dobrovolně a vědomě. Sice si myslíš, že jsi provedla hřích lehký, ale samotný fakt, že máš ve skutečnosti na svědomí hřích těžký to - opět - nemění.
Pokud se rozhodneš přistoupit ke svátosti eucharistie, aniž by sis byla vědoma toho, že máš těžký hřích, je toto přijímání bohužel svatokrádežné. Tvá vina spočívá v tom, že jsi nedostatečně zpytovala své svědomí a ve chvíli přijímání ses nenacházela v milosti posvěcující. Proto, pokud si nejsi jistá závažností svého hříchu, běž raději nejdříve ke zpovědi a ve svátosti smíření vyznej, co tě trápí.
redakce IN!
Otázka: Jakými pravidly se řídí výběr písní k liturgii? Jaká pravidla jsou pro zpívání písniček v kostele? Jako třeba, že na přijímání se nezpivaji písničky mariánské? 30.3.2016 11:00
zpevule, 14 let
Odpověď:
Milá zpěvule,
hudební doprovod při mši svaté má sloužit především k oslavě Boha a posvěcení a vzdělání věřících. Liturgická hudba pak naplňuje tento cíl tím více, čím těsněji je spjata s liturgickým děním, tzn. odpovídá liturgické době, biblickým čtením liturgie daného dneačásti mešní liturgie. Proto se příkladně před evangeliem hodí spíše píseň, která nabádá ke slyšení a soustředěnosti ("Otevřme Písmo a poslouchejme, promluví Bůh, Mistr a Pán..."), než nějaká mariánská hitovka typu Rozžíhá :)
redakce IN!
Otázka: Mohou mít svatbu v kostele i neplodní lidé? Je pravda, že svatba není platná, dokud se novomanželé nestanou "jedním tělem"? Ahoj, je pravda, že ten, kdo nemůže mít děti (a ví o tom), nemůže mít svatbu v kostele? A taky že svatba není \\\"platná\\\", dokud se spolu novomanželé nevyspí (=nejsou jedno tělo)? Díky, nevím kde jinde se zeptat :) 29.3.2016 09:41
Míša, 20 let
Odpověď:
Milá Míšo,
odpověď na první otázku zní: ne, pravda to není. V kostele mohou mít svatbu jacíkoli dva lidé - pokřtěný muž a pokřtěná žena, svobodní k uzavření manželství, kteří dobrovolně vyjádří svůj souhlas k vytvoření manželství (KKC 1625). Manželé, kterým Bůh nedopřál, aby měli děti, přesto mohou vést smysluplný manželský život po stránce lidské i křesťanské. Jejich manželství může vyzařovat plodnost lásky, vstřícnosti a oběti. (KKC 1654)
Odpověď na otázku druhou je složitější. Veskrze to ale pravdou je - manželé musí dávat vzájemný, dobrovolný souhlas ke vstupu do manželství. Souhlas je "lidský úkon, jímž se manželé vzájemně sobě dávají a přijímají". "Přijímám tě za manželku/manžela" - je souhlas, který svazuje oba manžele a nachází své naplnění ve skutečnosti, kdy se stávají "jedním tělem". (KKC 1627) Chybí-li tedy souhlas nebo svoboda souhlasu (např. kdyby nás do sňatku někdo nutil), pak je možné prohlásit takové manželství za neplatné. Ne tedy manželství rozvést (to možné není), ale anulovat jej - prohlásit, že manželství fakticky vlastně nikdy neexistovalo. Tyto záležitosti prověřuje a pečlivě šetří církevní soud.
(Pokud by ses o tématu chtěla dozvědět více, je svátost manželství podrobně rozebrána a vysvětlena v Katechismu katolické církve na str. 405 - 420.)
redakce IN!
Otázka: Je to masturbace? ahoj in, vždycky se těším na to, až budu čůrat, protože to lechtá. je to mastrubace? je těžký hřích to že se na to těším? 28.3.2016 21:21
Katy, 17 let
Odpověď:
Milá Katy,
o masturbaci se v tomto případě nejedná, je jasné, že když se ti chce na záchod, těšíš se na to, až se ti uleví ;)
redakce IN!
Otázka: Mám otázky ohledně masturbace. ahoj in,..chtěla bych se vás zeptat na několik otázek ohledně 1 činu. vzpoměla jsem si na něj dnes, ale stalo se to několikrát, možná tak před půl až minulým měsícem. když si umyji vlasy, stává se mi že mi jich pár zasekne v řitním nebo pohlavním otvoru. a mě příjemně lechtá, když je můžu vytáhnout. tak se tak někdy \"těším\" až mi tam zase nějaký zapadne a budu ho moct vytáhnout, protože je to příjemné a lechtá to. a) byla to mastrubace? masturbace je totiž těžký hřích a to je prý zásadní odloučení od boha, totální a fatální \"bouračka\", a toto mi teda fatální vůbec nepřipadá b) vzpoměla jsem si, že jsem se na to těšila, ale když jsem si teď uvědomila, že to možná byla mastrubace (v té chvíli mi to nedošlo, pokud byla) a že jsem se na to lechtání těšila, vadí mi, že jsem se těšila a už se na to těšit nechci - otázka b: bylo to těšení se na to těžký/lehký/žádný hřích, když se na to nyní těšit nechci? děkuji za odpovědi a a b zvlášť a za vysvětlení. 28.3.2016 21:18
jana, 17 let
Odpověď:
Milá Jano,
myslím, že ani v případě a) ani b) se o masturbaci/těžký hřích nejednalo. Těžký hřích je dobrovolné rozhodnutí se pro objektivní zlo, ne něco, co se nám přihodilo náhodou a o čem jsme dopředu nesmýšleli, nerozhodli jsme se pro to. Že se člověk dostává do situací, kdy s hříchem musí bojovat, je samozřejmé a někdy se pokušení objevují tam, kde bychom je nečekali. Dokud jsme ale schopni jim odolávat, odcházíme z pole bojů jako vítězové :).